søndag den 21. april 2013

Tekstiltryk



Lørdag var jeg på kursus i tekstiltryk(rammetryk/serigrafi) i København hos Anne Nowak. Anne designer bl.a mønstre til boligtekstil.

Indtil videre har jeg kun trykt med akrylmaling. Dog har jeg et gammelt lagen liggende, som jeg trykkede for over 20 år siden - endda med en ramme. Dengang malede jeg motivet med gummi, smurte en rød væske på, hvorefter jeg fjernede gummiet med et viskelæder af rågummi. I dag er det meget nemmere, da man kan overføre sit motiv til rammen ved hjælp af fotoemulsion, en transperent med motiv samt en lyskilde. Denne metode medtager mange flere detaljer.

Motivet på puderne er et træ fotograferet ud ad vinduet på et hotel i Berlin - værelse 211 Hotel Ku Damm i februar 2013.

Hos Anne låner man rammerne, men kan købe dem med hjem for 400 kr. I første omgang syntes jeg det var dyrt, men Anne køber sine rammer færdige med væv på. Det vil jeg måske også gøre fremover, da det er meget svært for mig at sætte vævet stramt på. Jeg er nødt til at bede min mand om hjælp. Anne springer ikke over, hvor gærdet er lavest.

Som begynder kan jeg anbefale, at få rammerne lavet hos André www.millerart.dk. i København lige bag Det Kongelige Teater. Han er billig, og han gør det super enkelt. Ikke nogen dyr lyskilde og ikke noget mørkekammer. Ingen dyre materialer. Alligevel fungerer det. Tag ind og besøg ham - han deler gerne sine erfaringer. Man kan også ringe og snakke med ham.

Én ting jeg bl.a lærte af Anne, var at sy puder med kuvertlukning. Så i morgen går turen i Stof og Stil, og så skal jeg i gang med at ombetrække vores gamle ternede havehynder. Måske skal der tryk på - vi får se. MEN jeg har jo masser af tid, idet jeg er lockoutet!!


 

1 kommentar:

  1. Lyder som et skønt kursus Inken. Sjovt at læse om den gamle fremgangsmåde du brugte. 400, kr. pr. ramme er dog pebret, så dejligt med det link du henviser til. Ham vil jeg gemme :-)

    SvarSlet