lørdag den 15. oktober 2016

Skeer i porcelæn

Havde aldrig troet jeg skulle lave skeer. Min mand synes det er det mest åndsvage, jeg har lavet. 
Skeerne er ikke til at putte i munden. Jeg tænker de skal bruges til servering.
Men det er slet ikke der jeg er endnu. Jeg eksperimenterer jo. Det ses også af resultaterne.

De to skeer på det første billede er perfekte. Kun to af rigtig mange kan bruges. Læg mærke til det fine skærebrædt/serveringsfad de ligger på. Det er faktisk også blevet ret godt - næsten helt fladt.

Problemet med skeer er, at de er glaseret på begge sider. Hvordan skal man så lægge dem i ovnen, så de ikke sætter sig fast på pladerne?
Min logik sagde mig, at jeg  måtte fjerne glasuren på kontaktfladen, sådan at glasuren ikke kom i kontakt med ovnpladen. Skeerne blev lagt på en "ru" voksdug, og jeg rykkede dem frem og tilbage, så jeg kunne se, hvor glasuren blev slidt af. Så tog jeg en svamp og gjorde stedet rent, men gjorde området lidt større, så jeg var sikker på, at glasuren ikke kom i kontakt med pladen - troede jeg.

Hmmm - hvad skete der så?

Når porcelænet når op på høj temperatur bliver den meget blød. Derved forskubbes kontaktpunktet og resultatet se på skeerne længere nede. Det er i hvert fald min teori. Skriv gerne, hvis du har andre teorier.

Porcelænet er brændt ved 1220 grader og en holdetid på 10 minutter.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar